تاریخچه لوگوی شرکت هواپیمایی باری آمریکایی فدکس تاریخچه لوگوی شرکت هواپیمایی باری آمریکایی فدکس
شرکت هواپیمایی باری آمریکایی فدکس توسط فردریک والاک اسمیت (Frederick Wallac Smith) در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ تاسیس شده است. ایدهی تاسیس یک شرکت لجستیک در دههی ۶۰ میلادی همزمان با دوران تحصیل فردریک والاک اسمیت به ذهن این دانشجوی دانشگاه Yale رسید. وی ایدهی خود را در قالب مقالهای در کلاس اقتصاد ارائه کرد. اسمیت در مقالهی خود زمان را یکی از سرمایههای بزرگ جامعه خوانده و ارزش آن را حتی با پول برابر عنوان کرده بود. بسته ای که قطعا و حتما باید شبانه به دست مشتری برسد. فدرال اکسپرس، نخستین پست هوایی است که تمرکز خود را به تحویل پستی شبانه محدود کرده و موفقیت خود را مدیون این نکته است. فدکس در هر روز کاری، پنج میلیون مرسوله ارسال می کند و بزرگترین نام تجاری ارسال کالا در دنیاست که میلیاردها دلار ارزش دارد
.
ابداع روش های خلاقانه دلیل اصلی موفقیت فدکس
از جملهی روشهای خلاقانهای که برای اولین بار توسط فدکس برای مدیریت بستههای جمعآوری شده پیاده شده باید به جمعآوری، پردازش و ارسال بستهها پس از غروب خورشید اشاره کرد. فدکس اکسپرس به عنوان یکی از زیرمجموعههای فدکس که وظیفهی اصلی را بر عهده دارد، کار اصلی خود را که همان انتقال بستههای جمعآوری شده به فرودگاههای هاب و دستهبندی و ارسال است را از ساعت ۱۰ شب آغاز میکند، بطوریکه با وجود حساسیت و فشردگی فرایند جداسازی و ارسال، تمام بستهها صبح روز بعد به دست گیرندگان میرسد.
علاوه بر تمرکز بخش عمدهای از فعالیتهای فدکس در ساعات شب و بامداد، باید به سیستم رهگیری بستهها بصورت آنی اشاره کرد. با استفاده از این روش فدکس قادر است تا در هر لحظه مشخص کند که بستهی مورد نظر در کدام مرحله و در چه فاصلهای از مبدا یا مقصد قرار دارد.
لیندن لیدر طراح لوگو فدکس
لیندن لیدر کسی بود که برای اولین بار از فضای منفی در تایپوگرافی استفاده کرد. لیدر در ۱۹۹۴ طراح ارشد شرکت لندور بود و در این زمان نیز توانست لوگوی فدکس را طراحی کند. این لوگو در بیش از ۶۰۰ شرکت هواپیمایی و ۳۰۰۰۰ شرکت حمل و نقل زمینی به کارگرفته شد. لیدر در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۳ این چنین گفت، که او در شرکت لندور حدود ۲۰۰ لوگو را طراحی کرده بود و قبل از آن قرار بر این شده بود که این لوگو به ۱۰ مدیر این شرکت نشان داده شود.
تایپ فیس لوگوی فدکس از ترکیب دو فونت سن سریف univers 64 و futura bold تشکیل شده است. اگر به لوگو دقت کنید متوجه می شوید که بین دو حرف E وX فضای سفید پنهانی وجود دارد.
به گفته وی برای گنجاندن فلش درون تایپوگرافی مجبور شد فرم ها و قالب های فونت را کمی شکنجه دهد تا جایگاه خودشو پیدا کند .من بهترین مشخصه های هر دو فونت را با هم ترکیب کردم و یک ساختار منحصر به فردی رو به وجود آوردم. تا جایی که فلش درون متن قرار گرفت و ساختار طبیعی از خودش بروز داد. به گفته لیدر سادگی و وضوح دو موضوع مهم موفقیت طراحی لوگوست. یک پیکان سفید مابین E و X نارنجی رنگ به طرزی زیبا تعبیه شده که نماد جنبش و دقت برای یک برند که بایستی از این دو ویژگی برخوردار باشد است.
جالب آن که رنگ این لوگو برای هر یک از بخشهای کمپانی فدکس متغیر است، البته نه کل رنگ بلکه صرفاً رنگ قسمت EX. جالبتر آن که رنگ هر قسمت نیز ارتباطی با زمینهی کار آن قسمت دارد و این یعنی استفادهی صحیح از رنگها در راستای روانشناسی رنگها.
ساخت فیلم دور افتاده بر اساس نام تجاری فدکس
ارزش های نام تجاری فدکس قابلیت اعتماد و خوش قولی امروز آنقدر شناخته شده اند که حتی بر اساس آن، یک فیلم سینمایی ساخته شد. در فیلم دور افتاده (Castaway) اثر رابرت زمه کیس، (Robert Zemeckis) (۲۰۰۱) تام هنکس (Tom Hanks)نقش یک کارمند فدکس را بازی می کند که تا قبل از اینکه به دلیل حادثه ی هوایی در یک جزیره ی متروک گیر بیفتد، تمام زندگی اش بر اساس دقیقه و ساعت می چرخید.
لوگو فدکس یکی از هشت لوگو برتر ۳۵ سال اخیر
علاوه بر ارزش خدمتی که این برند ارایه می دهد لوگو فدکس نیز در ردهبندی مجله رولینگ استون یکی از هشت لوگوی برتر ۳۵ سال اخیر معرفی شده است و تا کنون بیش از ۴۰ جایزه بین المللی به خود اختصاص داده است.
گشتالت در لوگو فدکس
گشتالت (Gestalt) یک نظریه روانشناسی است که چگونگی ادراک بصری مغز انسان را توضیح میدهد. در لوگوتایپ فدکس در نگاه اول نوشته لاتین FEDEX دیده می شود.در واقع فضای مثبت طرح همان نوشته فدکس است اما ذهن شروع به کشف جزئیات طرح می کند و بخش جا افتاده طرح را پیدا می کند. طراح فضای منفی هوشمندانه ای میان دو حرف لاتین EوX در نوشته فدکس پدید آورده که دقیقا با فعالیت برند مطابقت دارد. فلش همان ایده تک واژه لوگوتایپ فدکس است که درون طرح جا ساز شده است و این موضوع باعث شده که هنوز بعد از سال ها نماد فدکس از شاهکارهای طراحی آرم به حساب آید.
زیر مجموعه های شرکت هواپیمایی باری آمریکایی فدکس
فدکس را باید هلدینگی مشتمل بر شرکتهایی نظیر فدکس اکسپرس، تیانتی اکسپرس، فدکس گراند، فدکس فرایت و فدکس سرویس بدانیم که در مجموع کسب و کار لجستیک این هلدینگ را تشکیل میدهند. هر یک از زیر مجموعههای این شرکت حوزهای را پوشش دادهاند. تیانتی اکسپرس وظیفهی حمل و نقل بستههای کوچک در حوزهی بینالملل را بر عهده دارد. فدکس اکسپرس تمرکز خود را روی بستههایی قرارداده که باید در یک محدودهی زمانی مشخص به دست گیرنده برسند. فدکس فرایت وظیفهی حمل بستههای بزرگی را بر عهده دارد که باید با استفاده از کشندهها و کامیونها انتقال یابند. فدکس گراند که در ایالات متحدهی آمریکا و کانادا فعال است، انتقال زمینی بستهها را بر عهده دارد. فدکس سرویس نیز در حوزهی فروش، بازاریابی، ارتباطات و پشتیبانی از سایر کسب و کارها را بر عهده دارد.
شعار جهانی شرکت هواپیمایی باری آمریکایی فدکس
فدکس با شعار The World On Time براساس اعتقاد فردریک اسمیت، بنیانگذار این شرکت با در نظر داشتن زمان به عنوان یکی از ارزشمندترین سرمایهها، به بهینهترین شکل ممکن عمل کرده و در مسیر بهبود هر چه بیشتر این بهینگی نیز قدم برمیدارد.
.
استفاده از فناوری اینترنت در میان شرکتهای حمل و نقل توسط فدکس برای اولین بار صورت گرفت
فدرال اکسپرس در سال ۱۹۹۴ نام خود را عوض کرده و به فدکس (FedEx) تغییر داد. همزمان با تغییر نام، وبسایتی به همین نام نیز تاسیس شد که امکان رهگیری آنلاین بستههای ارسالی را برای کاربران فراهم میکرد.
.
.
.
.
پیشنهاد یک راه حل خلاقانه
دانادیزاین یک شبکه طراحی است که شما می توانید با ده ها طراح از سراسر کشور در ارتباط باشید و طراحی لوگو برند خود را به صورت یک مسابقه میان ده ها طراح از سراسر کشور برگزار کنید و با ایده و فکر چندین طراح بهترین طرح را برای لوگوی خود انتخاب کنید .
چگونه کار می کند ؟
ابتدا شما به عنوان یک کارفرما در داخل سایت یک مسابقه طراحی ایجاد می کنید و توضیحات لازم که از قبل جمع آوری کرده اید را مثل رنگ ، سایز ، تعداد صفحات و … در سایت وارد می کنید. سپس مبلغ و زمان مورد نظر را برای پروژه خودتان انتخاب می کنید و ثبت سفارش می کنید .سپس با کمک سایت دانادیزاین پروژه شما از طریق ایمیل و کانال تلگرام دانادیزاین میان ده ها طراح از سراسر کشور اطلاع رسانی می شود. طراحان پروژه شما را بررسی خواهند کرد و در زمان تعیین شده طرح های پیشنهادی خود را برای شما ارسال خواهند کرد که شما می توانید طرح ها را با هم مقایسه کنید و به روی طرح ها نظر دهید تا به طرح دلخواه خودتان برسید، پس از تائید طرح و انتخاب برنده مسابقه می توانید به سادگی فایل های آماده شده را که برای چاپ نیاز دارین دانلود کنید در این سامانه می توانید چند طرح مختلف را بررسی کنید علاوه بر آن به طراحان حرفه ای هم دسترسی پیدا کنید .
برای اطلاعات بیشتر می تونید اینجا کلیک کنید
دسته : تاریخچه لوگوها