منو

دانستنی های چاپ افست دانستنی های چاپ افست

چاپ افست رایج ترین روش چاپ کارهای حجیم تبلیغاتی است. افست یک سیستم چاپ است که امروزه به طور بسیار گسترده برای چاپ انواع بروشور ، کاتالوگ ، پوستر ، کارت ویزیت فرم های عمومی و در نهایت هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ و کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می‌گیرد . روش چاپ افست بهترین و مناسب‎ترین شیوه برای چاپ کتاب‎های‌ ادبی‌ نفیس،‌ مصور و‌ راهنما‌، کاتالوگ‌، مجله، اوراق‌ اداری‌، انواع‌ فرم‌،‌ انواع‌ لیبل،‌ بروشور‌، روزنامه،کارتن‌ مقوایی‌ و‌ پلیت‌های‌ فلزی‌،‌ پوستر،‌ نقشه‌ و‌ تمبر‌ می‌باشد. این چاپ عموما بر روی سطوح کاغذی، فلزی و یا نایلون انجام می‎شود و تعداد تیراژ آن بیشتر از ۱۰۰۰ عدد می‎باشد. 

چاپ افست چیست؟

 چاپ افست نوعی از چاپ است که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه “سیلندر” گردان برمی‌گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می‌کند. ماشین معمولی چاپ افست دارای سه استوانه‌ است. در چاپ افست نخست آنچه را که باید چاپ شود بر روی صفحه‌ای فلزی به نام زینک منتقل می‌کنند، سپس این صفحه را با مواد شیمیایی طوری حساس می‌کنند که فقط نوشته‌ها و تصاویر آن، مرکب چاپ را به خود می‌گیرد. زینک را به دور نخستین استوانه می‌پیچند؛ طرح آن بر اثر فشار روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی گردد. کاغذ سفید که متوالیاً به دور استوانه سوم می‌پیچد مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای چاپ افست درجهان کمپانی هایدلبرگ آلمان است. علم شیمی نقش مهمی در چاپ افست دارد، چاپ افست تقابل بین آب و مرکب است که بر روی سطح پلیت که صفحه ای از جنس آلومینیوم می‌باشد صورت می‌پذیرد که اصطلاحاً در چاپ افست به این صفحه زینک گفته می‌شود. زینک ابتدا به وسیله غلطکی مرطوب می شود و در واقع آن قسمتهایی که نقش ندارند مرطوب شده و قسمتهای نقش دار رطوبت نمی گیرد. مرکب توسط غلطک دیگری به روی زینک مالیده می شود و چون مرکب چرب است روی قسمت های مرطوب که نقش ندارند نمی نشیند و به این صورت نقش از زینک به روی لاستیک چاپ می افتد و بعد از آن به روی کاغذ منتقل می گردد.

 

چاپ افست

فرآیند چاپ

طراحی نخستین مرحله شروع به کار در هر پروژه چاپی است بعد از اينكه يك طرح كامل شد بايد براي چاپ آماده شود. طراحی بر خلاف مفهومی که در جامعه ما فراگیر شده است کاری بسیار حساس و تخصصی است . شاید یک فرد مسلط به برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ بتواند با سر هم کردن چند تصویر یک تصویر جدید خلق کند اما مسلماً نمی‌تواند یک طراحی استاندارد هم از نظر بصری و هم برای چاپ خلق کند زیرا از تجربه و تخصص که مهم‌ترین قسمت‌های بخش طراحی هستند بی‌بهره است . سپس پروژه طراحی شده به لیتوگرافی برده می‌شود و با استفاده از دستگاه ایمیج ستر “Image Setter” از طراحی خروجی “فیلم” گرفته می‌شود .  در لیتوگرافی صفحه هایی از جنس آلومینیوم یا همان زینک “پلیت” ساخته می شود که بنا به سیستم رنگی CMYK در کارهای چهار رنگ، چهار زینک به طور جداگانه برای هر رنگ ساخته می شود. هر زینک از یک رنگ تغذیه می‌کند. سپس کاغذ از بین تمامی رول های آغشته به رنگ می گذرد تا تصویر نهایی حاصل شود و فرآیند چاپ به پایان برسد. این نکته را در نظر داشته باشید که براي چاپ افست حتما بايد از سيستم CMYK استفاده شود.

 

فرآیند چاپ افست

انواع ماشین های چاپ افست

چاپ افست مبتني بر چاپ چهار رنگ است اما مي توانيم كارهايي با يك رنگ تا ۱۰ رنگ مختلف را چاپ كنيم. ماشين هاي چاپ افست يا تك رنگ هستند يا دو رنگ و يا چهار رنگ و البته دستگاه هايي هم وجود دارند كه چاپ بيشتر از چهار رنگ را انجام مي دهند. در دستگاه هاي تك رنگ هر رنگ بطور مجزا چاپ مي شود مثلا يك كار چهار رنگ بايد چهار بار از ماشين عبور كند و هر بار رنگ ها تنظيم شوند و به همين دليل در كارهاي چهار رنگ بهتر از است از اين نوع ماشين ها استفاده نشود چون تجربه اينگونه ثابت كرده است كه در صورت چاپ چهاررنگ با دستگاه تك رنگ نتيجه به هيچ وجه قابل قبول نخواهد بود. معمولا چاپ با دستگاه هاي چهار رنگ كيفيت بهتري دارند و رنگ ها بسيار نزديك به رنگهاي مد نظر ما در مي آيند و اكثر طراحان علاقه به چاپ با ماشين چهاررنگ دارند .دستگاه ‏ها‏‎ي چاپ افست که قابلیت چاپ با ۵ رنگ دارند می‎توانند علاوه بر چاپ هم زمان CMYK، چاپ رنگ پنجم برای مثال  نقره اي يا طلايي يا رنگ‏ها‏‎ي ساختگي و يا چاپ ورني را نیز انجام دهند.

 

تک رنگ

 

چند رنگ

مزایای چاپ افست

 ۱- سرعت کار و دقت بالای ماشین چاپ افست باعث می شود که کارهای چاپی با سرعت و سفارش شما در تیراژهای بالا انجام ‏شود.

۲- دستگاه چاپ افست قابلیت چاپ متون و تصاویر با بهترین کیفیت را دارد.

۳- در چاپ افست، با استفاده از زینک‌ و مرکب های باکیفیت، می‏ توان تعداد کارهای چاپی را تا مرز یک میلیون تیراژ نیز انجام داد که از نظر قیمت با صرفه تر است.

۴- عموما در چاپ افست بسته به کار اپراتور دستگاه چاپ، برش ‏ها‏‎ دقیق تر و کارها تمیزتر و مرتب تر صورت‎ می‏‎گیرد.

۵- چاپ افست برای تیراژ‏ها‏‎ی بالا مقرون به صرفه بوده و از این جهت گفته‎ می‏‎شود برای تیراژهای بسیار بالا این روش کاربردی تر است.

۶- در چاپ افست به طور کلی از نظر “نوع ،جنس و گرماژ” می‌توان از هر نوع کاغذی استفاده نمود.

۷- دستگاه چاپ افست به دلیل عدم تماس مستقیم بین صفحه فلزی زینک و سطح چاپ داراری عمر طولانی است.

۸- دستگاه چاپ افست از سیستم مرکب‌زنی هوشمند استفاده می‌کند. این سیستم مرکبدان ، مقدار لازم مرکب برای هر کار را قبل از شروع چاپ تنظیم می‌کند که این امر میزان باطله را کاهش می‌دهد به همین دلیل در دستگاه‌های افست خشک میزان باطله در شروع چاپ بسیار کم می باشد.

۹- در روش چاپ افست رنگ‌ها با درخشندگی خاصی بر روی سطوح کاغذی چاپ می‌شوند.

۱۰- در چاپ افست علاوه بر سیستم ۴ رنگ (CMYK) می توان از رنگهای اضافه هم استفاده کرد.

 

معایب چاپ افست

۱- چاپ افست جهت کارهایی با تیراژ پایین مقرون به صرفه نمی باشد.

۲- در روش چاپ افست زمانی که اپراتور اطلاعات را برای دستگاه چاپ تعریف می کند و دستگاه شروع به کار می کند، امکان تغییر اطلاعات وجود ندارد و تا پایان کار، اطلاعات به طور یکسان چاپ می شود.

 

 چاپخانه دانا

در سایت چاپ دانا شما می توانید تمامی سفارش های چاپی خود را به صورت آنلاین از سراسر کشور بدون واسطه و با قیمتی بسیار مناسب چاپ کنید. چاپ دانا با مجهزترین دستگاه های روز دنیا سفارش های چاپی شما را با بهترین کیفیت و سریع ترین زمان ممکن به شما تحویل خواهد داد برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

چاپ انواع تراکت ، سربرگ ، پاکت ، کارت ویزیت ، تراکت ، بروشور ، کاتالوگ

چاپ آنلاین

 

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

 

 

 

مطالب مرتبط

دسته :  مقالات

دیدگاه ها

  • ارسال شده در می 23, 2020 08:54

    مهدی

    خیلی ممنون از سایت مفیدتون عالی هستین شما