منو

تاریخچه لوگو برند کوکاکولا تاریخچه لوگو برند کوکاکولا

نوشابه‌ی‌ کوکاکولا در سال ۱۸۸۶ و توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون (John Pemberton) در کلمبوس جورجیا اختراع شد. این نوشیدنی ابتدا به‌عنوان دارو عرضه می‌شد و فرمول ساخت آن به‌صورت اتفاقی بعد از ترکیب شدن با آب گازدار به دست آمد. حق امیتاز این برند و فرمول ساخت این نوشیدنی که تعداد افراد کمی از آن مطلع هستند در سال ۱۸۸۹ توسط آسا کندلر (Asa Candler) خریداری شد و او شرکت کوکاکولا را در سال ۱۸۹۲ راه‌اندازی کرد. این شرکت امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان شناخته می‌شود و دفتر اصلی آن در شهر آتلانتا ایالت جورجیا قرار دارد.

 

John Pemberton

John Pemberton

 

جان پمبرتون

 

پیدایش لوگوی شرکت کوکاکولا

کوکاکولا یکی از برندهای شناخته شده نوشیدنی درجهان به شمار می ‎رود. در سال ۱۸۸۶در ایالت ویرجیای آمریکا یک قانون برای منع مشروبات الکلی به تصویب رسید. پس از وضع این قانون دکتر جان پمبرتون که نوشیدنی‌ها ‎ی الکلی خود را در داروخانه‌ها ‎ به فروش می ‎رساند، تصمیم گرفت تا آنها را با  نام تجاری جدید و بدون استفاده از الکل روانه بازار کند.

 

کوکا کولا

 

کوکا کولا

 

منع مشروبات

 

او درنظر داشت که نام این محصول را از مواد اولیه تشکیل دهنده آن یعنی کوکائین که از برگ کوکا گرفته می‌شد و همچنین عصاره کافئین دانه کولا بود انتخاب نماید. به همین دلیل نام«شربت تقویت کننده کوکاکولا» ترکیبی از دو واژه کوکا و میوه کولا  را برگزید. بعدها کوکائین این نوشابه در سال ۱۹۰۵ از فرمول آن حذف شد.

 

برگ کوکا

برگ درخت کوکا

دانه کولا

دانه کولا

دانه کولا

درواقع نام این نوشیدنی یعنی Coca-Cola هم از ترکیب نام دو ماده‌ی اصلی آن گرفته شده است که حرف K در کلمه‌ی Kola برای مقاصد تجاری به حرف C تغییر کرده است. برند کوکاکولا نوشیدنی‌های متنوعی تولید می‌کند و جالب است بدانید که برندهای فانتا، دسانی، اسپرایت و زیرو زیر مجموعه‌ی کوکاکولا هستند.

 

فانتا

دسانی

 

اسپرایت

 

زیرو

 

طراحی فونت برند کوکاکولا

فرانک رابینسون دفتردار و حسابدار دکتر پمبرتون بعد از دیدن این نام آن را خلاصه کرده و به کوکاکولا تبدیل کرد و از آنجایی که خط خوبی داشت حروف را با پیچ و خم زیبایی نوشت. این حالت نوشتاری به اندازه ‎ای زیبا بود که مورد پسند دکتر پمبرتون قرار گرفت و بر روی تمامی محصولات جدیدش نام کوکاکولا را به همان صورت درج نمود. این گونه بود که لوگوی معروف و جهانی کوکاکولا پایه گذاری گردید .

 

فونت

 

فونت این لوگو چندین بار در طول سالهای مختلف تغییر کرد و در اوایل سال ۱۹۶۰ به علت قرارگرفتن لوگو در یک شکل ، لوگوی دم ماهی نامیده شد و در همین سال موجی به آن اضافه شد. در سال ۱۹۸۷ این لوگو با ورژن قبلی ترکیب شد و در سال ۱۹۹۰ متن درون بطری کوکا جایگذاری شد. از سال ۲۰۰۰ تا به امروز لوگوی موج دار سابق همچنان به عنوان لوگوی اصلی این شرکت شناخته می شود.

 

لوگو کوکاکولا

 

حاشیه هایی مبنی بر ضد اسلام بودن برند کوکاکولا

شاید شما نیز با مطالبی که در رابطه با طراحی لوگو شرکت کوکاکولا پخش شده است، برخورد کرده باشید. شایعاتی مبنی بر ضد دینی بودن لوگوی شرکت کوکاکولا که موجب خشم بسیاری از مسلمانان و خریداران این محصول شده است. « این آرم بدون این که افراد معمولی به آن دقت کنند یک اهانت به پیامبر (ص) و شهر مکه می ‎باشد. اگر برچسب نوشابه کوکاکولا را از بدنه بطری جدا کرده و به پشت آن نگاه کنید آرم کوکاکولا را به صورت برعکس مشاهده می ‎کنید که از پشت به این صورت خوانده می ‎شود «لا محمد– لا مکه» یعنی محمد و مکه وجود ندارد. در این لوگو با خط زیبا و حرفه ‎ای از یک طرف برچسب «لامحمد – لامکه» به زبان عربی دیده می ‎شود و از طرف دیگر برچسب کلمه کوکاکولا به زبان انگلیسی و به همان شکل و شمایل صحیح آن قابل مشاهده می ‎باشد.»

 

ضد اسلام

 

دلایلی که این ادعاهای کذب را رد می کند

زمانی که فرانک رابینسون این لوگو را طراحی نمود، در اندیشه افکار اسلام هراسی نبوده است. باید توجه داشت که اخیرا بطری‌ های این محصول بصورت فلزی بوده و لوگوی این شرکت بر روی آن حک شده به طوری که برعکس شده این لوگو از داخل ظرف قابل مشاهده نمی ‎باشد و براستی که اگر هدف این شرکت مقابله با اعتقادات مسلمین است باید لوگو بر روی یک برچسب طراحی شود به طوری که پیوسته برعکس آن نیز قابل مشاهده باشد. این در حالی است که شرکت کوکاکولا رغبت بیشتری برای تولید بطری‌ها ‎ی فلزی دارد. محصولات این شرکت فارغ از مشروبات الکلی می ‎باشند، در نتیجه برای مسلمانان قابل استفاده هستند. پس باید گفت از آنجا که در نوع محصول هیچگونه ضدیتی با قوانین اسلامی دیده نمی ‎شود بنابراین کمی غیرمنطقی به نظر می ‎رسد که یک امر اتفاقی را توطئه بدانیم، زیرا یک شرکت به دنبال مشتریان خود در سرتاسر جهان است و با توجه به جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری مسلمان هیچ گاه به خاطر اهداف مذهبی، خود را از هدف اصلی شرکت یعنی کسب سود دور نمی ‎کند. به دلیل رقابتی بودن بازارهای تجاری، ممکن است برخی از رقیبان این شرکت برای کاستن اعتبار این شرکت درصدد تخریب آن برآیند.

 

حقایقی جالب در مورد برند کوکاکولا

۱- نوشابه‌های کوکاکولا تنها در دو کشور کره شمالی و کوبا فروخته نمی‌شوند.

۲- تعداد نوشیدنی‌هایی که این برند تولید می‌کند به ‌اندازه‌ای زیاد است که اگر تصمیم بگیرید همه‌ی آن‌ها را امتحان کنید باید این کار را هر روز به مدت ۹ سال ادامه دهید.

۳- اگر تمام قطره‌های تولید شده از نوشیدنی‌های کوکاکولا را در بطری‌های ۸ اونسی (حدود ۲۲۷ گرم) بریزیم و آن‌ها را پشت سرهم قرار دهیم می‌توانیم بیش از ۲ هزار بار به ماه سفر کنیم و برگردیم.

۴- برند کوکاکولا معتقد است که نامش بعد از کلمه‌ی اوکی به‌عنوان دومین کلمه‌ی پرطرفدار در دنیا شناخته می‌شود.

۵- مکزیکی‌ها بیشترین مصرف‌کنندگان برند کوکاکولا هستند. هر مکزیکی سالیانه به‌طور متوسط ۷۴۵ نوشابه کوکاکولا می‌خورد.

۶- بابانوئل‌هایی که امروزه با این قیافه آن‌ها را می‌شناسیم به لطف تبلیغات کوکاکولا در دهه‌ی ۱۹۲۰ طراحی شده‌اند.

۷- کوکاکولا اولین نوشابه‌ای است که در سال ۱۹۸۵ به فضا رفت.

۸- ۹۴ درصد مردم دنیا لوگوی معروف قرمز و سفید این برند را می‌شناسند و به‌طور متوسط هر شخص هر ۴ روز یک‌بار کوکاکولا می‌خورد.

 

بابانوئل

 

وضعیت کنونی برند کوکاکولا

شرکت کوکاکولا در سال ۲۰۰۹ متعهد شد که فعالیت‌های خود را به ‌گونه‌ای تغییر دهد که تأثیر مثبت بیشتری روی سبک زندگی مردم داشته باشد. در راستای این هدف آن‌ها تصمیم گرفتند تا نوشیدنی‌های متفاوتی را برای هر سبک زندگی تولید کنند، حمایت بیشتری از برنامه‌های مرتبط با سلامتی داشته باشند و با بازیافت بسته‌بندی‌هایشان به حفظ محیط زیست کمک کنند. این شرکت همچنین به فعالیت‌های حمایتی خودش از رویدادهای ورزشی مانند جام جهانی فوتبال FIFA و مسابقات المپیک لندن و برزیل ادامه داده است. امروزه حدود ۱.۹ میلیارد بطری نوشابه‌ی کوکاکولا در سراسر جهان به فروش می‌رسد و ارزش این برند به ۸۳.۸ میلیارد دلار رسیده است. این یعنی ارزش برند کوکاکولا از برندهایی مانند: پپسی، ساب‌وی و کی‌اف‌سی نیز بیشتر است. یکی از عوامل موفقیت این برند تبلیغات خلاقانه و گسترده‌ی آن است. این برند حتی از اپل و مایکروسافت نیز هزینه‌ی بیشتری بابت تبلیغات خود پرداخت می‌کند و روزبه‌روز به تعداد محصولات و مصرف‌کنندگان آن افزوده می‌شود.

 

 

 

طراحی به سبک جدید

 

پیشنهاد یک راه حل خلاقانه

دانادیزاین یک شبکه طراحی است که شما می توانید با ده ها طراح از سراسر کشور در ارتباط باشید و طراحی لوگو برند خود را به صورت یک مسابقه میان ده ها طراح از سراسر کشور برگزار کنید و با ایده و فکر چندین طراح بهترین طرح را برای لوگوی خود انتخاب کنید .

چگونه کار می کند ؟

ابتدا شما به عنوان یک کارفرما در داخل سایت یک مسابقه طراحی ایجاد می کنید و توضیحات لازم که از قبل جمع آوری کرده اید را مثل رنگ ، سایز ، تعداد صفحات و … در سایت وارد می کنید. سپس مبلغ  و زمان مورد نظر را برای پروژه خودتان انتخاب می کنید و ثبت سفارش می کنید .سپس با کمک سایت دانادیزاین پروژه شما از طریق ایمیل و کانال تلگرام دانادیزاین میان ده ها طراح از سراسر کشور اطلاع رسانی می شود. طراحان پروژه شما را بررسی خواهند کرد و در زمان تعیین شده طرح های پیشنهادی خود را برای شما ارسال خواهند کرد که شما می توانید طرح ها را با هم مقایسه کنید و به روی طرح ها نظر دهید تا به طرح دلخواه خودتان برسید، پس از تائید طرح و انتخاب برنده مسابقه می توانید به سادگی فایل های آماده شده را که برای چاپ نیاز دارین دانلود کنید در این سامانه می توانید چند طرح مختلف را بررسی کنید علاوه بر آن به طراحان حرفه ای هم دسترسی پیدا کنید .

برای اطلاعات بیشتر می تونید اینجا کلیک کنید

 

 

 

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

 

مطالب مرتبط

دسته :  تاریخچه لوگوها

دیدگاه ها