منو

نکات مهم در طراحی جلد کتاب نکات مهم در طراحی جلد کتاب | آناتومی جلد کتاب

.طراحی یک جلد کتاب را می توان آخرین مرحله قبل از انتشار یک کتاب دانست، زیرا این مرحله نیازمند از قبل مشخص شدن سایز کتاب ، رنگ کاغذ ها ، تعداد صفحات و ادیت نهایی نوشته می باشد .در طراحی جلد کتاب باید به این نکته توجه داشته باشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه رنج سنی دارند ؟ از چه جنسیتی و چه فرهنگی می باشند ؟ این نکات باعث می شود که یک دید کلی و بهتری برای انتقال پیام خود از طریق جلد کتاب به آنها داشته باشید .

چند نکته که ما به شما پیشنهاد می دهیم و می تواند در طراحی جلد کتاب به شما کمک کند.

بهتر است قبل از طراحی جلد کتاب چندین کتاب مختلف را که در موضوع شما است را بررسی کنید. برای مثال از چه تصاویری استفاده کرده اند، سایز فونت ها ، طیف رنگ های استفاده شده و… و نکات مهم هر کتاب را به صورت خلاصه یاداشت برداری کنید .حتی می توانید با ورود به یک کتاب فروشی به صورت نگاهی سطحی بررسی کنید چه کتاب های بیشتر از میان صدها کتاب نظر شما را جلب می کند آیا برای مثال رنگ کتاب شما را جذب کرده یا عنوان یک کتاب تمامی این نکات را به صورت نکات مهم یاداشت کنید و قبل از طراحی این نکات را با طراح خود در میان بگذارید .

پس از انجام این موارد شما آماده طراحی هستید که در ادامه مطلب نکات مهم طراحی را به شما خواهیم گفت .

جلد کتاب شامل چه قسمت های می شود ؟

 

جلد کتاب معمولا از چند سطر نوشته و تصاویر تشکیل می شود اگرچه می توان شامل سوال و حتی پیام خاصی باشد. در زمان طراحی یک جلد کتاب باید از کیفیت طراحی مطمئن شوید چون جلد کتاب هویت کتاب شما است و نقش بسیار مهمی در فروش کتاب شما خواهد داشت نوع فونت ، سایز فونت ، طیف رنگ همه مسائل مهم است که دست در دست هم خواهد داد تا هویت کتاب شما را شکل دهند و این نکته را در نظر داشته باشید که طراحی به صورتی انجام شود که پیام شما به درستی به مخاطب انتقال پیدا کند و مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند و متناسب با آن لحن و تصاویر مناسب انتخاب شود . برای مثال اگر کتاب در ژانر عاشقانه است لحنی و تصاویر  عاشقانه و رمانتیک نیاز دارد یا برفرض کتابی برای موفقیت است این کتاب می تواند با عنوانی سوالی مخاطب خود را درگیر کند برای مثال می توانید سوالی که آن گروه از مخاطب شما در ذهن دارد  را به عنوان تیر انتخاب کنید برای مثال  ” چگونه می توان فروش خود را افزایش دهیم ” و تیتر های از این قبیل امکان جذب مخاطب کتاب شما را افزایش می دهد .

 

جلد رو کتاب

اولین قسمت فیزکی که مخاطبین شما با آنها ارتباط برقرار خواهند کرد جلد روی کتاجلدروی کتابب است این قسمت باید شامل نام نویسنده ، عنوان کتاب و موضوع از لحاظ دسته بندی باشد و تصاویر و فونت انتخاب شده بایدبهترین کیفیت را داشته باشند و باید در سریع ترین زمان با مخاطب شما ارتباط برقرار کنند.

در طراحی گرافیک روی صفحه بسیار حساس باشید. اگر طراح شما بتواند تصویری مناسب را خلق کند راه شما برای فروش بسیار هموار تر خواهد شد و برای این که بتوانید طراحی با کفیت داشته باشید از طراحان حرفه ای استفاده کنید و برای طراحی جلد کتاب خود زمان و هزینه مناسب اختصاص دهید. و از طراحی کردن توسط خودتان ، دختر خاله ، پسر عمو و… جدا خوداری کنید . این کار نیازمند به دانش و تسلط کافی بر برنامه های گرافیکی است پس زحمات خود را بخاطر کمی هزینه ناچیز هدر ندهید .

 

 

 

            نمونه جلد کتاب     نمونه جلد کتاب     نمونه جلد کتاب

جلد پشت کتاب

در پشت جلد سعی کنید کتاب خود را به صورت خلاصه شرح دهید و حتی می توانید خود نویسنده را نیز به صورت خلاصه معرفی کنید . سعی کنید در  خلاصه نویسی در پشت کتاب به صورتی نوشته شود که تمامی سوالات یا اطلاعات مورد نیاز در مورد کتاب را به مخاطب برساند و جذابیت کافی از لحاظ ویرایشی برخوردار  باشد که مخاطب نتواند به خود بگوید نه این کتاب من نیست .

پیشنهاد می شود برای کتاب های آموزشی و علمی نویسنده کتاب در صورت داشتن مدرک تحصیلی یا … آن را به صورت خلاصه در پشت جلد استفاده کند و یا در صورت استفاده از منابع  معتبر ذکر نام ها جهت جلب اعتماد مخاطب شما تاثیر گذار خواهد بود .

نمونه از جلد پشت کتاب

 

 

طراحی به سبک جدید

 

 

پیشنهاد یک راحل خلاقانه

درسایت دانادیزاین که یک شبکه طراحی است و شما می توانید با ده ها طراح از سراسر کشور در ارتباط باشید می تونید جلد کتاب خودتون به صورت مسابقه میان ده ها طراح از سراسر کشور برگزار کنید و با ایده و فکر چندین طراح بهترین جلد برای کتابتون انتخاب کنید .

چگونه ؟

ابتدا شما به عنوان یک کارفرما در داخل سایت یک مسابقه طراحی ایجاد می کنید و توضیحات لازم که از قبل جمع آوری کرده اید مثل رنگ ، سایز ، تعداد صفحات و … در سایت وارد می کنید. سپس یه مبلغ  و زمان برای پروژه خودتون انتخاب می کنید و سفارش ثبت می کنید .

سپس با کمک سایت دانادیزاین پروژه شما میان ده ها طراح از سراسر کشور اطلاع رسانی می شود. از طریق ایمیل و کانال تلگرام دانادیزاین  و طراحان پروژه شما را بررسی خواهند کرد و در زمان تعیین شده طرح های پیشنهادی برای شما ارسال میکنند که شما می تونید طرح ها رو با هم مقایسه کنید و روی طرح ها نظر دهید تا به طرح دلخواه خودتون برسید، پس از تائید طرح و انتخاب برنده مسابقه می تونید به سادگی فایل های آماده شده که برای چاپ نیاز دارین دانلود می کنید توی این سامانه می تونید چند طرح مختلف را بررسی کنید علاوه بر آن به طراحان حرفه ای هم دسترسی پیدا کنید .

برای اطلاعات بیشتر می تونید اینجا کلیک کنید .

مشاهده نمونه کارها

 

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

 

مطالب مرتبط

دسته :  مقالات

دیدگاه ها

  • ارسال شده در ژانویه 24, 2019 00:41

    sara

    سلام درود خسته نباشید کار هاتون عالی هست
  • ارسال شده در سپتامبر 13, 2019 06:50

    گلکار

    خیلی ممنون من که خیلی دوست دارم یه کتاب بنویسم و همیشه به طرح جلدش هم فکر میکنم
  • ارسال شده در سپتامبر 27, 2020 17:53

    saadathoveizaei@yahoo.com

    احسنت کارهاتون عالی تشکر