منو

روند تکامل لوگوی شرکت اپل روند تکامل لوگوی شرکت اپل

نخستین لوگوی شرکت اپل سیب و نیوتن

طرح اولیه ی لوگوی اپل که در سال ۱۹۷۶ طراحی و مورد استفاده بوده است را ببینیم :

apple
گفتنی است که لوگوی اولیه شرکت اپل اسحاق نیوتون است و آن درخت هم همان درخت و سیب معروف نیوتون است که آغازی برای کشف نیروی جاذبه ی زمین بود. که طراحی آن توسط استیو جابز و رون وین صورت گرفته بود و این نماد در مدت بسیار کمی جای خود را با طرح معروف سیب رنگین کمان که گاز زده شده بود، عوض کرد؛ بد نیست بدانید طراحی لوگوی جدید توسط راب جانوف در سال ۱۹۷۶ انجام شده بود که البته لوگوی اپل در سال ۱۹۹۸ به بعد تک رنگ شد و با رنگ های مشکی، نقره ای، سفید مورد استفاده قرار گرفت. هم اکنون نیز بسیاری گمان می کنند که طرح اپل با سیب و نیوتون در ارتباط است ، در صورتی که هرگز اینگونه نیست. دلیلی که ما برای طراحی تصویر نیوتون ، درخت و سیب در اولین طرح لوگوی اپل میبینیم ! بارزترین نشانه و نماد برای معرفی میوه ی سیب است و شرکت اپل و محصولاتش هیچ ارتباطی به جاذبه و نیوتون ندارند . المان ها در این طرح اولیه را میتوان جزء اشتباهات بزرگ و آماتور در طراحی یک لوگو نام برد . شرکت کامپیوتری اپل تنها یک سال از این طرح استفاده کرد و بعد از آشنایی با Rob Janoff یک ایده پرداز و طراح خلاق گرافیک ، تصمیم گرفت طراحی لوگوی اپل را به او بسپارد.

گمانه زنی های سیب گاز زده ی اپل

بدون شک لوگوی کمپانی اپل یکی از شناخته شده‌ ترین نمادها در جهان می باشد و به صورت مشخص در همه محصولات اپل دیده می‌ شود اما آیا تا به حال برای کسی این سوال پیش آمده، که چرا لوگوی اپل یک سیب گاز زده است؟
گمانه زنی های زیادی درباره ی سیب گاز زده اپل بود مثل سیب معروف داستان آدم و حوا یا همان سیب معروف کشف جاذبه ی نیوتون و… بنابراین گاهی می بینیم که موضوع آنقدرها هم پیچیده نیست ! همیشه گمان میشود ! طرح لوگوی شرکتی که تا سال ۲۰۱۷ برای دهمین سال متوالی عنوان بهترین شرکت در زمینه ی فناوری اطلاعات در جهان را کسب کرده قطعا باید پیچیده باشد! اما اینطور نیست . راب جانوف قطعا به اصول طراحی حرفه ای لوگو و برندسازی مسلط بوده (سادگی در طراحی طرح های ارائه شده از این شخص اثبات این ادعاست) جالب است بدانید که ! راب جانوف (طراح لوگوی اپل) تنها یک طرح (همین طرح فعلی) را آماده کرد و کل زمان طراحی و اجرایی شدن این طرح دو هفته به طول انجامید. این طرح به سرعت مورد تایید استیو جابز قرار گرفت و اجرایی شد. هرگز نمیتوان گفت فردی که چندین طرح را برای یک برند طراحی می کند حرفه ای است! یک طراح حرفه ای کسی است که تمام نواقص را به صورت اصولی از طرح های مختلف حذف می کند و نهایتا بهترین را در قالب یک طرح ارائه می دهد .

طراح لوگو اپل

داستان واقعی سیب گاز زده ی اپل

راب جنف Rob Janoff خالق این سیب سحرآمیز (سیب شرکت اپل) دلیل دیگه ای را در وب سایت رسمی خودش ذکر کرده که کاملا منطقی هم هست! Rob Janoff می گوید که دلیل گاز زده بودن سیب شرکت اپل این است که اگر به طرح کلی سیب در قالب Abstract دقت کنید می بینید که ممکن است با میوه های دیگر مخصوصا گیلاس اشتباه گرفته شود! بنابراین اگر سیب را گاز زده ترسیم کنیم دیگه کاملا مشخص می شود که این یک سیب است نه گیلاس! مسئله مهم دیگر این است که شما با دیدن یک سیب آبدار و قرمز اولین چیزی که به ذهنتان می آید چیست؟ اینکه یک گاز محکم از این میوه خوشمزه بگیرید.

سیب گاز زده اپل

لوگوی سیب رنگین کمانی اپل

طرح اصلی لوگوی اپل از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۷ بدون ویرایش مانده ست! و تنها در رنگ بندی آن تغییراتی ایجاد شده. تصویر زیر مراحل طراحی لوگوی اپل را از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۷ نشان می دهد

apple

طرحی که در سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۸ مورد استفاده بود از ۶ رنگ تشکیل شده بود که دلایل آن را در زیر ذکر می کنیم گفتنی است که راب جانوف ، اولین طرح سیب گاز زده ی اپل را با این رنگبندی طراحی کرد و مورد تایید استیو جابز (موسس اپل) قرار گفت.

۱- تنوع و کاربر پسند بودن محصولات شرکت اپل

۲- توانایی منحصر بفرد Apple II در نمایش رنگ ها در تصاویر

۳- تمایل استیو جابز برای جذب کودکان

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

مطالب مرتبط

دسته :  دسته‌بندی نشده

دیدگاه ها

  • ارسال شده در می 13, 2018 15:51

    گروه کلید

    ممنون از مطالب خوبی که به اشتراک گذاشتید