منو

راه های تشخیص لوگوهای کپی از لوگوهای معتبر راه های تشخیص لوگوهای کپی از لوگوهای معتبر

سوال برانگیزترین موضوع در عنوان لوگوهای کپی این است که واقعا چرا لوگوی بسیاری از برندهای معتبر کپی برداری شده است ؟ آیا خلاقیت و طراحی یک لوگوی منحصر انقدر کار دشواری است؟ آیا در ایران کسی خلاقیت طراحی ندارد و یا اینکه سرمنشاء تمام لوگوهای کپی ، بی اطلاعی کارفرما و سواستفاده ی کارگزار است ؟ یا اینکه مشکل سواستفاده از عدم وجود قانون کپی رایت در ایران است ؟ بنابراین ، حداقل اطلاع در مورد برندها و طراحی لوگو و گرافیک برای شرکت و یا شخصی که قصد واگذاری طراحی را دارد ، الزامی است. در غیر این صورت در پایان کار طراحی ، طرح ها را با یک کارشناس گرافیک معتمد به اشتراک بگذارد برای نظرسنجی و یا در نهایت اینکه از طراح لوگو دلایل قابل اثباتی از فرم و کانسپت طرح بخواهد.

آیا می توان گفت که تمام لوگوهای مشابه کپی هستند؟ در جواب باید بگوییم خیر . گاهی شباهت لوگوها با یکدیگر اتفاقی است و با وجود لوگوهای بسیار زیادی که در حال حاضر طراحی شده است ، احتمال اتفاقی بودن تشابه بسیار بیشتر است. اما در جایی می بینیم که لوگوی دو برند به قدری از نظر محتوا ، کانسپت و حتی رنگبندی به هم شباهت دارند که حدس و گمان ها به سمت کپی برداری لوگو بیشتر خواهد بود. در مواردی که دو لوگو دفاعیات قابل قبولی از جزییات طرح خود داشته باشند ، حتی اگر شباهت بسیار نزدیکی به هم داشته باشند ، می توان گفت که تشابه اتفاقی بوده است ، بنابراین بدون بررسی و تحلیل جزییات طراحی هر لوگو هرگز نمیتوان گفت که یک طرح از طرح دیگر کپی برداری کرده است.

هیچ طراح و گرافیستی علاقه ندارد که کاری شبیه به کار دیگران انجام دهد و همیشه خلاقیت و نو آوری پایه اصلی طراحان است، ازطرفی مرور همه لوگو های جهان برای یک طراح و حتی صاحبان مشاغل و کمپانی های بزرگ طراحی، امری غیر ممکن می باشد. لوگوهایی که به دلایل مختلف از جمله، تشابه حروف الفبایی، تشابه در استفاده از یک سمبل و … ممکن است شبیه به هم از آب در بیایند، فقط منحصر به شرکت های کوچک، متوسط و یا تازه تاسیس نیست. بزرگترین شرکت های جهان نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. اگر بطور تخصصی، مقوله طراحی و برندینگ را دنبال می کنید، مطمئنا میدانید که بسیاری از شرکت های بزرگ و چند ملیتی جهان دارای لوگو های شبیه به هم هستند به عنوان مثال:

  • موتورولا یکی از بزرگترین شرکت های ارائه کننده خدمات ارتباطی
  • مارمُت، یکی از بزرگترین تولید کنندگان لباس ورزشی

از این دست تشابهات در دنیای طراحی بسیار دیده می شود که تقریبا همگی ناخواسته و بطور اتفاقی شبیه به یکدیگر از آب در آمده اند. به عنوان مثال، لوگوی موتورولا، فرمی گرافیکی از حرف Mاست و مارمت، نام کوهی است که در طراحی لوگو تلاش شده که هم شکل کوه و هم حرف Mنشان داده شوند که نتیجه، بسیار شبیه به موتورولا شده است. تشابه لوگوها در صورتی که به هویت و برندینگ شرکت ضربه نزند مطلقا بلا مانع است.

تشابه لوگو مارمت و موتورولا

چه افرادی غالبا در مسیر سودجویان طراحی لوگو قرار میگیرند

۱- استارت آپ ها و کمپانی های تازه تاسیس که بودجه کمی برای طراحی لوگو در نظر گرفتند.

۲- افرادی که آشنایی با گرافیک و طراحی لوگو نداشته باشند.

همچنین مسلما مقدار هزینه ای که صرف طراحی لوگو می کنید الزاما دلیل برتری لوگو نخواهد بود و به معنای قرار گرفتن در مسیر درست نیست . متاسفانه بسیار به چشم می خورد که کمپانی های پر آوازه طراحی لوگو (ایران) با سو استفاده از نام خود کیفیت کار بسیار پایینی ارائه می دهند و در قبال آن مبالغ نجومی دریافت می کنند. البته این کمپانی ها بسیار هوشمندانه عمل می کنند و طرحی را ارائه می دهند که قابل ثبت باشد ، اما تمام یا بخشی از المان ها و الهامات کپی است و یا عملا لوگو آماده است و فقط تغییراتی جزیی برای مشهود نبودن کپی برداری در طرح ایجاد می کنند این مورد بسیار بسیار در طراحی لوگو در ایران به چشم میخورد. اعتماد افراد به این کمپانی ها ، یکی از دلایلی است که هزینه های بالا دریافت و طرح های کپی ارائه می شود. راه هایی برای مقابله با این سودجویان و تشخیص لوگوی کپی از غیرکپی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم:

سودجویان طراحان لوگو کپی

راهکارهای تشخیص لوگوی کپی

۱- طراح لوگو سعی در فلسفه بافی برای طرح دارد . فلسفه بافی برای مفهوم طرح ، کانسپت ، ایده و … (این موضوع را در حین انجام پروژه و تبادل اطلاعات با مجری طرح ، به راحتی میتوان حدس زد و جلوی سواستفاده را گرفت).

۲- طرح شما ظاهرا آشناست و فکر می کنید قبلا آن را در جای دیگری دیده باشید و یا فکر می کنید نمونه های مشابه به این طرح را بسیار دیده اید.

۳- ارتباط معنایی و یا ظاهری نامفهوم ، غیرمنطقی و نامرتبط طرح با هویت برند شما.

۴- توان محدود و پایین طراح در انجام ویرایشات مدنظر شما روی طرح . اما به طور کلی اگر طرح گنجایش ویرایش و تغییرات را داشته باشد اما احساس می کنید توان طراح در پیاده سازی آن پایین است می توان استنباط کرد که یا ایده طرح کپی است یا ساختار آن. اگر ایده و ساختار طرح به طور کامل متعلق به طراح باشد احتمالا می تواند حتی با تغییرات زیاد همچنان مفهوم و ایده را در طرح حفظ کند.

۵- ارتباط کلی ساختار طرح با زمینه فعالیت شما . به عنوان مثال شکل هندسی دایره استفاده شده در طرح و سعی طراح در ارتباط دادن آن به موضوعی کلی و عمومی مانند ، سرعت ، چرخش و… . اگر طرح مذکور فقط شامل همین موارد کلی است و ارتباط دوری با هویت شما دارد و سعی طراح در پررنگ جلوه دادن آن است ، احتمال این وجود دارد که طرح شما کپی است.

۶- راهکار جستجوی نتایج مشابه در نت هم می تواند موثر باشد. به عنوان مثال اگر لوگوی شما شبیه به گربه است ، جستجوی تگ های cat design ، cat logo و… می تواند به شما کمک کند.

تشخیص لوگوهای کپی

 

 

طراحی به سبک جدید

 

پیشنهاد یک راه حل خلاقانه

دانادیزاین یک شبکه طراحی است که شما می توانید با ده ها طراح از سراسر کشور در ارتباط باشید و طراحی لوگو برند خود را به صورت یک مسابقه میان ده ها طراح از سراسر کشور برگزار کنید و با ایده و فکر چندین طراح بهترین طرح را برای لوگوی خود انتخاب کنید .

چگونه کار می کند ؟

ابتدا شما به عنوان یک کارفرما در داخل سایت یک مسابقه طراحی ایجاد می کنید و توضیحات لازم که از قبل جمع آوری کرده اید را مثل رنگ ، سایز ، تعداد صفحات و … در سایت وارد می کنید. سپس مبلغ  و زمان مورد نظر را برای پروژه خودتان انتخاب می کنید و ثبت سفارش می کنید .سپس با کمک سایت دانادیزاین پروژه شما از طریق ایمیل و کانال تلگرام دانادیزاین میان ده ها طراح از سراسر کشور اطلاع رسانی می شود. طراحان پروژه شما را بررسی خواهند کرد و در زمان تعیین شده طرح های پیشنهادی خود را برای شما ارسال خواهند کرد که شما می توانید طرح ها را با هم مقایسه کنید و به روی طرح ها نظر دهید تا به طرح دلخواه خودتان برسید، پس از تائید طرح و انتخاب برنده مسابقه می توانید به سادگی فایل های آماده شده را که برای چاپ نیاز دارین دانلود کنید در این سامانه می توانید چند طرح مختلف را بررسی کنید علاوه بر آن به طراحان حرفه ای هم دسترسی پیدا کنید .

برای اطلاعات بیشتر می توانید اینجا کلیک کنید

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دسته :  مقالات

دیدگاه ها