منو

تاریخچه نایک یکی از به یادماندنی ترین برند های آمریکایی تاریخچه نایک یکی از به یادماندنی ترین برند های آمریکایی

نایک یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین برندهای آمریکایی است که در همه‌ی جای دنیا با دیدن لوگوی آن به‌سرعت و به‌راحتی قابل شناسایی است. این برند با بیش از ۴۴۰۰۰ کارمند در ۷۰۰ شعبه، واقع در ۱۲۰ کشور در حال فروش محصولات خود است. این شرکت به غیر از کفش‌های ورزشی معروف خود، حجم بالایی از سایر محصولات را نیز به فروش می‌رساند. به جرات می توان گفت برند نایک یکی از قدرتمند ترین برندهای جهان است، چرا که محبوب ترین و بهترین ورزشکاران دنیا برند نایک را برگزیده اند. همچنین برند نایک تامین کننده لباس ورزشی برخی از موفق ترین تیم های ورزشی دنیاست. چیزی که برند نایک را از سایر رقبایش متمایز می کند قدرت سرمایه ی این برند است. این گونه است که ورزشکاران ممتاز دنیا همچون  مایکل جردن، لیونل مسی، کوبی برایانت، ماریا شاراپووا و… برند نایک را برگزیده و از آن حمایت می کنند.

 

نایک

 

تاریخچه برند نایک

برند نایک که قبلاً بنام “محصولات ورزشی روبان آبی” (Blue Ribbon Sports) که به اختصار ” RBS ” نامیده می شود در سال ۱۹۶۴ توسط “فیل نایت” و “بیل باورمن” تاسیس شد.
rbs
آر بی اس
“فیل نایت” یک دونده نیمه استقامتی بود که تحت مربیگری “بیل باورمن” آموزش دیده بود. “بیل باورمن” که همیشه به دنبال راه هایی برای افزایش عملکرد شاگردش بود، در اوقات بیکاری سعی می کرد کفش های ورزشی او را بهبود بخشد. او ترکیبات بسیار متفاوتی را امتحان کرد ولی زیاد موفقیت آمیز نبودند. در این زمان “فیل نایت” برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور مالی راهی دانشگاه “استنفورد” شد.
نایت
در آنجا او پیشنهادی به یک شرکت سازنده کفش ژاپنی ارائه داد و برای آنها نوشت که کاری خواهد کرد تا این شرکت بتواند با بهترین برندهای آلمانی به رقابت بپردازد. پیشنهادات او سالها نادیده گرفته شدند، به همین جهت او تصمیم گرفت از ژاپن کفش وارد کرده و در منطقه محلی خود آن کفش ها را بفروشد. “فیل نایت” سعی کرد نخستین موجودی کفش هایش را به مربی سابقش “باورمن” بفروشد، ولی متوجه شد “باورمن” تمایل زیادی به شراکت در این زمینه با او دارد، به همین دلیل آنها تصمیم به شراکت برابر گرفتند. هر چند در آغاز کسب و کارشان به کندی پیش می رفت، ولی آنها در سال ۱۹۶۵ توانستند میزان فروششان را به ۲۰۰۰۰ دلار برسانند.
در سال ۱۹۸۵ طراحان نایک یک کفش ورزشی مخصوص برای تازه کاری در NBA به نام “مایکل جردن ” طراحی کردند که با افزایش محبوبیت خود به فروش کفش های ورزشی نایک کمک کرد و این برند توانست به رکورد جدیدی در فروش دست یابد. پس از آن نایک به طراحی لباس و دیگر لوازم ورزشی نیز مشغول شد.
مایکل جردن
آن‌ها در تاریخ ۳۰ می ۱۹۷۱ نام این برند را به نایک تغییر دادند. این اسم جدید که تلفظ آمریکایی آن نایکی است از نام الهه‌ی پيروزي در يونان باستان گرفته شده است. لوگوی معروف این برند نیز در سال ۱۹۷۱ با الهام گرفتن از بال‌های این الهه طراحی شد. لوگوی نایک تنها با دو خط منحنی طراحی شده است. این ساده‌ترین لوگویی است که می‌توان تصور کرد اما میلیارد‌ها دلار ثروت در برندینگ و تبلیغات همین لوگوی ساده و هوشمندانه نهفته است در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در شهر بیورتون ایالت اورگان آمریکا قرار دارد و مارک پارکر مدیرعامل اجرایی آن است.
الهه پیروزی

داستان شکل گیری برند نایک

فیل نایت در طول سفری که در سال ۱۹۶۳ به ژاپن داشت از شرکت سازنده‌ی کفش‌های Tiger دیدن کرد. این شرکت مایل بود تا محصولات خود را به دوندگان آمریکایی بفروشد بنابراین نایت هم که تحت تاثیر کیفیت و قیمت ارزان این محصول قرار گرفته بود چند نمونه از کفش‌ها را برای تنها شخصی که به او اعتماد داشت یعنی بیل بورمن فرستاد. بورمن تحت تاثیر کفش‌هایی که نایت برای او فرستاده بود قرار گرفت. آن‌ها تصمیم گرفتند که کفش‌های Tiger را وارد آمریکا کنند. درنهایت در سال ۱۹۶۴ شرکت Blue Ribbon Sports با سرمایه‌گذاری این دو شریک و به مبلغ ۵۰۰ دلار از طرف هرکدام راه‌اندازی شد. در سال‌های بعد نایت کفش‌هایی که از ژاپن وارد می‌کردند را پشت وانت خود می‌گذاشت و برای فروش به میادین مسابقات دو و میدانی می‌برد. آن‌ها بعد از فروش خوبی که داشتند تصمیم گرفتند تا طراحی کفش‌های Tiger را عوض کنند.

 

کفش تایگر

 

داستان تغییر دادن طراحی‌ کفش‌های برند Tiger از آنجا آغاز شد که یکی از دوندگان دوی ماراتن دانشگاه اورگان یعنی کنی مور (Kenny Moore) یکی از این کفش‌ها را برای شرکت در مسابقه به پا کرد. در طول این مسابقه و درنتیجه‌ی قدم اشتباهی که دونده برداشته بود، میخی که در ته کفش بود به پای دونده ضربه وارد کرد و باعث شکستگی استخوان پای او شد. درواقع شرکت Blue Ribbon Sports این کفش را به اشتباه و به‌عنوان کفش مخصوص دویدن فروخته بود. بورمن کفش‌های مور را مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که این کفش‌ها در قسمت پاشنه و جلوی کفش دارای اسفنج هستند اما در قسمت قوس کفش هیچ‌چیزی قرار نگرفته است. این حادثه آغازی بود برای طراحی یکی از ماندگارترین کفش‌های نایک توسط بیل بورمن.

 

تایگر

 

باورمن

 

 لوگوی نایکی فقط در ازای ۳۵ دلار طراحی شد!

«کارولین دیویسون» این لوگو را طراحی کرد. او در دانشگاه پورتلند استیت در رشته‌ی طراحی گرافیک مشغول به تحصیل بود. سال ۱۹۷۱ یکی از موسسین شرکت به نام فیل نایت به کارولین مراجعه کرد و از او خواست تا در مدت کوتاهی لوگوی شرکت را طراحی کند. کارولین ایده‌های بسیاری ارائه داد و در نهایت نایت علامت تیک را از میان آن‌ها انتخاب کرد.
نایت از لوگوی انتخاب‌شده چندان راضی نبود و به دیویسون گفت که طراحی او را دوست ندارد ولی بین سایر طراحی‌ها او را جذب کرده است. دیویسون بابت طراحی این لوگو تنها ۳۵ دلار (ساعتی ۲ دلار) دریافت کرد که بعدها تبدیل به یکی از معروف‌ترین لوگوهای جهان شد. لوگوی نایک، بیانگر حرکت و سرعت بوده و در اصل بدین منظور طراحی شده است.
کارولین
 

شعار برند نایکی برگرفته از آخرین جمله‌ی یک قاتل سریالی است!

لوگوی برند نایک “اسووش” و شعار این برند “فقط انجام بده!” یا (‘Just Do It’) خیلی زود بین خانواده های آمریکایی شناخته شد. شعار برند نایک برگرفته از آخرین جمله‌ی یک قاتل سریالی است. هرگاه به لوگوی نایک می‌اندیشیم، شعار معروف آن نیز در ذهنمان مرور می‌شود: فقط انجامش بده (Just Do It) .
شعار نایکی
این جمله مدت‌هاست که جزو بهترین شعارهای تبلیغاتی محسوب می‌شود. در واقع این شعار به‌عنوان یکی از پنج شعار برتر تبلیغاتی در قرن بیستم شناخته شد. ولی خبر حیرت‌انگیز این که این شعار برگرفته از آخرین کلمات یک قاتل سریالی است. «دن ویدن» که این شعار را نوشته، گفته آن‌را از یک قاتل آمریکایی (اهل یوتا) به نام «گری گیلمور» الهام گرفته است. این فرد سال ۱۹۷۷ به جرم دزدی از دو مرد و در نهایت کشتن آن‌ها محکوم به مرگ شد. گفته می‌شود گلیمور زمانی که در مقابل جوخه‌ی آتش –تیراندازان- قرار گرفت، گفت «”انجامش بدید».
شعار
              

  لوگوی نایکی برای مدت بسیار طولانی به‌رنگ قرمز بوده است

لوگوی اصلی نایک مانند لوگوی امروزی آن مشکی نبود. رنگ سفید و قرمز تا سال‌ها به‌عنوان رنگ‌های اصلی لوگو استفاده می‌شدند. دلیل استفاده از این دو رنگ این بود که قرمز نشان انرژی، عشق و لذت و سفید نشان کیفیت، اصالت و جذابیت یک برند است. بعدها شرکت نایک رنگ لوگو را تغییر داد تا براق، شفاف و درجه یک به نظر برسد.

 

لوگو نایکی

 

تغییر سبک زندگی با نایک

کتاب No Logo نائومی کلاین از آن کتاب‌های خوبی است که حتی برای افراد عادی هم خواندنی است. وی در کتابش به فلسفه‌ی برند نایک در مورد محصولاتش می‌پردازد و در کتاب خود به این قضیه اشاره می‌کند که برند نایک مدت‌ها پیش توجهش را کاملا به برندینگ و تبلیغات معطوف کرده است، در حالی که محصولاتش را از تولیدکنندگان خارجی ارزان‌فروش تهیه می‌کند. نایک در این زمان بیشتر سعی می‌کرد که جلب توجه کرده و اینکه بتواند در بین کالاهای جایی برای خود باز کند و بجای فروش کفش، سبک زندگی خود را بفروشد. این برند سعی می‌کند شیوه زندگی مردم را تغییر دهد. فیل نایت، موسس نایک، می‌گوید، «در هر حال هیچ چیزی نمی‌تواند از ارزش محصولات ما بکاهد. با تحقیق و توسعه و محصولات ابتکاری توانسته‌ایم بر ارزش محصولات و کالاهای خودمان بیفزاییم.»

 

no logo

 

 پاول راند طراح معروف تعدادی از لوگوهای بزرگ‌ترین برندهای جهان مثل IBM وUPS نیز از کفش نایک استفاده می‌کند. آقای راند درباره نایک می‌گوید: «سادگی همیشه پیچیده است. به همین دلیل است که سادگی لوگوی نایک باعث می‌شود تا بیشتر به صورت لوگوی پیچیده‌ای در بین سایر لوگو‌ها متمایز باشد.» این‌‌ اصلی است که طراح لوگوی نایک بدان توجه داشته و فقط با دو خط بر پیچیدگی آن افزوده است. دقت و سادگی لوگوی نایک باعث شده که در همه زمینه‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد، و همیشه در صدر جدول برند‌ها قرار داشته باشد، لوگوی محصولات خود را طوری طراحی کنید که بتواند مشتریان بیشتری را جذب کند.

.

.

طراحی به سبک جدید

.

.

 پیشنهاد یک راه حل خلاقانه

دانادیزاین یک شبکه طراحی است که شما می توانید با ده ها طراح از سراسر کشور در ارتباط باشید و طراحی لوگو برند خود را به صورت یک مسابقه میان ده ها طراح از سراسر کشور برگزار کنید و با ایده و فکر چندین طراح بهترین طرح را برای لوگوی خود انتخاب کنید .

چگونه کار می کند ؟

ابتدا شما به عنوان یک کارفرما در داخل سایت یک مسابقه طراحی ایجاد می کنید و توضیحات لازم که از قبل جمع آوری کرده اید را مثل رنگ ، سایز ، تعداد صفحات و … در سایت وارد می کنید. سپس مبلغ  و زمان مورد نظر را برای پروژه خودتان انتخاب می کنید و ثبت سفارش می کنید .سپس با کمک سایت دانادیزاین پروژه شما از طریق ایمیل و کانال تلگرام دانادیزاین میان ده ها طراح از سراسر کشور اطلاع رسانی می شود. طراحان پروژه شما را بررسی خواهند کرد و در زمان تعیین شده طرح های پیشنهادی خود را برای شما ارسال خواهند کرد که شما می توانید طرح ها را با هم مقایسه کنید و به روی طرح ها نظر دهید تا به طرح دلخواه خودتان برسید، پس از تائید طرح و انتخاب برنده مسابقه می توانید به سادگی فایل های آماده شده را که برای چاپ نیاز دارین دانلود کنید در این سامانه می توانید چند طرح مختلف را بررسی کنید علاوه بر آن به طراحان حرفه ای هم دسترسی پیدا کنید .

برای اطلاعات بیشتر می تونید اینجا کلیک کنید

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

 

 

 

مطالب مرتبط

دسته :  تاریخچه لوگوها

دیدگاه ها