منو

تاریخچه لوگوی برند آمازون تاریخچه لوگوی برند آمازون

در سال ۱۹۹۴ ، جف بزوس، شرکت آمازون که شرکتی در حوزه تجارت الکترونیک در ایالات متحده امریکا است را در شهر سیاتل واشینگتن تاسیس نمود. شرکت آمازون بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی مبتنی بر اینترنت در سراسر جهان است. این شرکت فعالیت خودش را به‌عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد و مدتی بعد به فروش محصولات متنوعی مانند سی‌دی، دی‌وی‌دی، نرم‌افزار، کتاب‌های الکترونیکی، مبلمان، غذا و اسباب‌بازی پرداخت.شاید کمتر کسی بداند که بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا در گاراژ جف بزوس تاسیس شده! یک سوم خریدهای اینترنتی در آمریکا در سایت Amazon.com انجام می‌شود، این شرکت ۳۳ هزار کارمند در سراسر جهان دارد و نام‌های بزرگی مثل: IMDB Zappos.com , Woot و LOVEFiLM را خریده است که از بین آنها شاید IMDB برای ما آشناتر از همه باشد. یکی از ویژگی های خوب آمازون، فروش کتاب های الکترونیکی است که این کار باعث شده ، به جای انبار کردن کتاب های چاپی، مشتریان می توانند از فایل های الکترونیکی برای مطالعه کتاب ها استفاده کنند. هرچند در سایت آمازون امکان سفارش و خرید کتاب های چاپی هم وجود دارد.

انتخاب نام آمازون

نکته جالب این است که جف بزوس در ابتدا نام این شرکت را کداوا گذاشت اما چون با کلمه Cadaver”“به معنی “جسد” در انگلیسی اشتباه گرفته می‌شد نام آن را بعدا به آمازون تغییر داد. او این نام را از روی جنگل آمازون برداشته است به دلیل وسعت زیاد این جنگل و وجود طولانی‌ترین رودخانه در آن بزوس تصمیم گرفت تا این شرکت آمازون خوانده شود. نام آمازون از روی رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی که نام بزرگترین رود جهان است گرفته شده که جف اعتقاد داشت که سایت کوچکش روزی به بزرگترین کتابخانهء جهان بدل خواهد شد. جف نام Abracadabra به معنی ورد و طلسم چیزی معادل “اجی مجی لا ترجی” را برای سایتش برگزید، اما دوستانش او را متقاعد ساختند که این نام مناسبی نیست و سرانجام نام amazon.com را برگزیدند. جف بزوس “مؤسس سایت آمازون” در عرض ۱۶ سالی که از زمان برپا شدن آمازون می‌گذرد، توانسته است این سایت را از استارت‌آپ کوچکی که به وسیله کامپیوترهای دست دوم در یک گاراژ اداره می‌شود، متحول کند و با توسعه آن، آمازون را مبدل به یک شرکت جهانی متشکل از ۱۲ سایت بزرگ خرید و فروش کند.

 

آمازون

 

کادابرا

 

راز های نهفته در لوگوی شرکت آمازون

از سال ۲۰۰۰ لوگوی رسمی آن یک پیکان بوده که از حرف a تا z کشیده شده و به شکل یک لبخند و به نماد رضایت مشتریان از خرید خود است. نام آمازون از حرف A شروع می‌شود و در آن حرف Z هم وجود دارد، از آنجا که فهرست‌های کتاب در ابتدا در این سایت بر اساس حروف الفبا مرتب شده بودند، این قابلیت وجود داشت که در یک بازی گرافیکی، وجود داشتن و مرتب شدن کتاب از حرف A‌ تا Z، در یک لوگو نشان داده شود. لوگوی فعلی آمازون طوری طراحی که شده که لبخندی از a تا z را به ذهن متدابر کند و مفهوم اش این است که شرکت قادر است هر چیزی (از a تا z) را به دست هر کسی در هر نقطه ای از دنیا برساند. طرح تجاری آمازون در زمان شروع کمی غیرعادی اما زیرکانه بود. جف بزوس در اینباره می گوید: طرح تجاری آمازون برای اولین بار زمانی به ذهنش رسید که با همسر خود از نیویورک به سمت سیاتل در حال رانندگی بود.

 

لوگو آمازون

 

بزرگترین ریسک جف بزوس

بزرگترین ریسک جف بزوس از زمانی اتفاق افتاد که مادر و پدر خوانده وی از ایده او پشتیبانی کرده و تمام درآمد و پس انداز خود را که برای دوران بازنشستگی ذخیره کرده بودند به دست جف سپردند تا شاهد عمل جسورانه وی باشند. “البته بعدها پاداش کارشان را گرفتند، زیرا میلیاردر شدند”.

 

پد خوانده جف بزوس

 

شروع رسمی آمازون

آمازون در سوم آپریل ۱۹۹۵ اولین مشتری رسمی خود را پیدا کرد و به این ترتیب اولین کتاب آمازون با نام «تلقی سیال و قیاس‌های خلاقانه » با موضوع «مدل‌های کامپیوتری مکانیسم‌های بنیادی فکر» به صورت آنلاین فروخته شد. در همان نخستین ماه فعالیت، آماوزن سفارش‌های خرید کتاب از ۵۰ ایالت آمریکا و ۴۵ کشور جهان دریافت کرد. به تدریج آمازون برای خیلی‌ها شناخته شد اما آن زمان دسترسی به اینترنت کار ساده‌ای نبود. نکته جالب این بود که آمازون هیچ کارمندی نداشت که کتاب‌های سفارش گرفته شده را بسته‌بندی کند. به همین خاطر بزوس صبح‌ها سفارش می‌گرفت و شب‌ها هم سفارشات را بسته‌بندی می‌کرد، فردا صبح هم خودش بسته‌ها را به پست تحویل می‌داد. بعد از این آدرس سایت آمازون به صفحه اول یاهو رفت و همین تبلیغ آنلاین باعث شد تا آمازون به ۴۵ کشور دنیا کتاب بفروشد و به بزرگترین کتاب‌فروشی آنلاین در کره زمین تبدیل شود.

اولین فروش آمازون

فروش آمازون

درآمد باورنکردنی و توسعه آمازون

شاید سال ۲۰۰۰ رسیدن به همچین درآمد عدد بسیار بزرگی باشد برای یک شرکتی که از تولد آن تنها ۵ سال می‌گذرد. اما اوضاع جوری پیش رفت که هیچکس تصور آن را نداشت. آمازون سال ۲۰۰۰ به درآمد باورنکردنی ۱٫۶ میلیارد دلار رسید. این درآمد باعث شد تا آمازون رشد تصاعدی خیلی خوبی را داشته باشد. آمازون در سال ۱۹۹۷ به سرمایه ۵۴ میلیون دلاری رسید. بزوس که این پیشرفت باورنکردنی را دید تصمیم گرفت کسب‌وکار را گسترش بدهد و محصولات جدیدی به شرکت اضافه کند. در همین راستا DVD و موسیقی هم به برنامه فروش اضافه شد. از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ آمازون با شرکت‌های بزرگی مانند IMDB همکاری خود را گسترش داد. آنها به مرور وسایل الکترونیکی و اسباب‌بازی را هم اضافه کردند. آمازون روز به روز بزرگتر می‌شد و همه دنیا این موضوع را می‌دیدند، مجله مشهور تایمز هم سال  ۱۹۹۹عکس او را روی جلد به عنوان “مرد سال” چاپ کرد.

 

توسعه آمازون

 

ترکیدن حباب دات کام و خوشبینی جف بزوس

در سال ۲۰۰۰ و بازه زمانی پیرامون آن، بسیاری از شرکت‌های نوپای اینترنتی که پیش از آن به صورت قارچ‌گونه و غیرمنتظره رشد کرده بودند، ورشکست شدند یا با زیان‌های هنگفت روبرو شدند، این ناکامی را اصلاحا ترکیدن حباب دات کام می‌نامند. آمازون توانست از این طوفان جان سالم به در برد، اما به سختی، طوری که ارزش سهام این شرکت از ۱۰۰ دلار به ۶ دلار رسید. آمازون در این جریان، سه میلیارد دلار ضرر کرد و تا سه ماه آخر سال ۲۰۰۱، هیچ سودی را گزارش نکرد. تا فرا رسیدن سال ۲۰۰۳ هم این شرکت نتوانست به سود سالانه‌ای دستیابی کند. اما بزوس”مؤسس آمازون” از این مشکلات و ناکامی‌ها نهراسید، او در جریان همایش PC در سال ۲۰۰۱، سعی کرد به نیمه پر لیوان نگاه کند و اشاره کرد که گرچه ارزش سهام شرکت‌اش به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، اما بر میزان سرمایه تجمعی این شرکت اضافه شده است.

 

ترکیدن حباب دات کام

 

حباب دات کام

 

اهمیت پشتیبانی از مشتریان

هر کارمند سایت آمازون باید هر دو سال، یک بار برای تجربه خدمات‌دهی و پشتیبانی از مشتریان در قسمت پشتیبانی سایت ، پشت میز بنشیند و مشکلات مشتریان را رفع و رجوع کند. این امر استثنابردار نیست و حتی رئیس شرکت هم ملزم به انجام این کار است. جف بزوس در مصاحبه‌ای با نشریه Bloomberg گفت که به یاد می‌آورد در یکی از روزهایی که در قسمت پشتیبانی نشسته بود، شخصی تماس گرفت و معلوم شد که ۱۱ کالا سفارش داده است و در همه موارد، نشانی‌اش را اشتباه نوشته است!

 

رضایت مشتری

 

 ساعت ۱۰ هزار ساله‌ای که رئیس آمازون قصد ساختن آن را دارد 

 قرار است ساعت بزرگی در کوه‌های غرب تگزاس کار گذاشته شود که بتواند ۱۰ هزار سال کار کند. جف بزوس، ۴۲ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. این ساعت مکانیکی بسیار عظیم قرار است در دل صخره‌های کوه‌های آمازون جای داده شود. روبات‌های ویژه‌ ای در حال شکافتن صخره‌ها و برش دادن پلکان‌های سنگی هستند تا این ساعت خاص جایی برای نصب شدن پیدا کند.صفحه نمایش این ساعت هم ویژه است و به علاوه ساعت یک کامپیوتر آنالوگ هم دارد که می‌تواند ملودی‌های ویژه‌ای را با گذشت هر سال، سده یا هزاره، پخش نماید.

 

ساعت 10 هزار ساله

 

ساعت

 

آمازون و عجایب نهفته در آن

مساحت انبارهای کالای شرکت آمازون در مجموع بیش از ۷۰۰ برابر مساحت مدیسن اسکوئر گاردن و ۱۰,۰۰۰ برابر مساحت استخرهای شنای هر المپیک است.
سال گذشته، وقتی سایت آمازون برای ۴۹ دقیقه از دسترس خارج شد زیانی معادل ۵٫۷ میلیون دلار به این شرکت وارد شد.

 

انبار امازون

لحظه ای تامل در سرنوشت جالب و موفق جف بزوس

هنگامی که جف طرحش را با رئیس خود در میان گذاشت و گفت که تصمیم دارد برای ایجاد یک کتاب فروشی آنلاین کارش را ترک کند، رئیسش او را به تجدید نظر تشویق کرد و به او گفت که روزی از این کارت پشیمان خواهی شد. جف در جواب به او گفت: “حتی اگر روزی شکست بخورم، اظهار پشیمانی نخواهم کرد، ولی اگر این کار را امتحان نکنم، تمام عمر پشیمان خواهم بود”.خواندن سرنوشت بزوس واقعا جالب است. جف بزوس کماکان بیشترین سهم از آمازون را دارد. بزوس امروز ۸۰ درصد سهم آمازون را در اختیار خودش دارد و همین امر باعث شده او پنجمین انسان ثروتمند دنیا باشد. سرمایه او اکنون بیش از ۷۰ میلیارد دلار است. بزوس با بخشی از پولش واشنگتن پست را برای خودش خریده است. اگر دقت کنید می‌بینید همه این ثروت و عظمت از فروختن یک کتاب شروع شد، کاری که خیلی‌ها در دنیا به سادگی فرصت آن را داشته‌اند. بزوس در خاطرات خودش می‌گوید اوایل کار خودش شخصا بسته‌ها را درب منزل مشتریان می‌برده است و آرزو داشته روزی بتواند یک پیک استخدام کند.

.

.

طراحی به سبک جدید

.

.

پیشنهاد یک راه حل خلاقانه

دانادیزاین یک شبکه طراحی است که شما می توانید با ده ها طراح از سراسر کشور در ارتباط باشید و طراحی لوگو برند خود را به صورت یک مسابقه میان ده ها طراح از سراسر کشور برگزار کنید و با ایده و فکر چندین طراح بهترین طرح را برای لوگوی خود انتخاب کنید .

چگونه کار می کند ؟

ابتدا شما به عنوان یک کارفرما در داخل سایت یک مسابقه طراحی ایجاد می کنید و توضیحات لازم که از قبل جمع آوری کرده اید را مثل رنگ ، سایز ، تعداد صفحات و … در سایت وارد می کنید. سپس مبلغ  و زمان مورد نظر را برای پروژه خودتان انتخاب می کنید و ثبت سفارش می کنید .سپس با کمک سایت دانادیزاین پروژه شما از طریق ایمیل و کانال تلگرام دانادیزاین میان ده ها طراح از سراسر کشور اطلاع رسانی می شود. طراحان پروژه شما را بررسی خواهند کرد و در زمان تعیین شده طرح های پیشنهادی خود را برای شما ارسال خواهند کرد که شما می توانید طرح ها را با هم مقایسه کنید و به روی طرح ها نظر دهید تا به طرح دلخواه خودتان برسید، پس از تائید طرح و انتخاب برنده مسابقه می توانید به سادگی فایل های آماده شده را که برای چاپ نیاز دارین دانلود کنید در این سامانه می توانید چند طرح مختلف را بررسی کنید علاوه بر آن به طراحان حرفه ای هم دسترسی پیدا کنید .

برای اطلاعات بیشتر می تونید اینجا کلیک کنید

ارسال جدید ترین مقالات به ایمیل شما

ما هرگز اسپم ارسال نمی کنیم 🙂

Please wait...

عضویت شما با موفقیت انجام شد . باتشکر دانادیزاین

مطالب مرتبط

دسته :  تاریخچه لوگوها

دیدگاه ها